sunnuntai 10. huhtikuuta 2016

Mä haluun jo kotiin...

...Mutta evakkoa jäljellä vielä 2 kk.
Noh.
Se menee nopeasti.

Olen hurahtanut KonMariin.
Tai noh, tutustuin metodiin viime keväänä/kesänä; katselin videoita ja "maritin" tavaroita.
En mennyt ihan kirjan järjestyksessä, koska mulla oli erityisjärjestelyt koko syksyn kotona ylimääräisen lintuhäkin takia ja koska putkiremontti häämötti ja vinttikin piti paketoida marrskuussa, jätin sen "marittamisen" muutamaa laatikkoa ja juttua lukuunottamatta ensi kesään.

Pitää vähän kerrata

Vaatteet:
Kävin läpi kahteen kertaan, ensin syksyllä ja nyt vielä pakatessa.
Tarkoitus on, että kaikki, ehkä muutamaa talvitakkia lukuunopttamatta mahtuvat makkarin kaappiin ja lipastoon; niin kesä kuin talvivaatteetkin.
Printtipaitoja vein myös vinttiin, sellaisia ihania, jottei niitä tulisi käytettyä talvella aluspaitana ja ne olisivat hyvässä kunnossa kesällä; tätä täytyy miettiä, josko ne vaan nostaisi korissa ylemmälle hyllylle.

Kirjat:
Ne on käyty läpi 3 kertaa 2 vuoden aikana. Nyt niitä on jo vähän, ja vain sellaisia, jotka tuottavat iloa.

Paperit
... mun päänvaiva. Niitä on vielä ylimääräisiä.

Kaikki muut onkin sitten hoidettu PAITSI koriste-esineet - tämä tulee olemaan mulle se vaikein paikka.

Mä olen katsellut netistä kuvia, visualisoinut ja oikeastaan vain selvittänyt mistä minä pidän, ja kirjoittanut asioita vihkoon. Samalla olen tehnyt, mistä aion luopua.

Sisustustavarat... heikkous, mun ilo,
Tässä on tullut nyt kotiin etäisyyttä ottaneena pienoinen ähky, kun ajattelee, että kuinka monta laatikkoa niitä vintissä on.
Tiedän että ainakin 2 laatikkoa on pelkkiä kylppärin koristeita.
Argh.
On simpukkaa, hiekkaa, hammasharjapidikettä, saippuapumppua, kalaa, ankkaa jne. jen.
Nyt olen valmis luopumaan ainakin puolesta, ehkä enemmästäkin.
Muovinen kylppärisetti saa oikeasti mennä. Se on kulunut, haalistunut ja MUOVIA.
Yök.
Se oli joskus tosi kiva mutta ei enää.

Koriste-linnut; papukaijat ja muut.
Näihin on tullut ähky.
Tiedän että näistä lähtee osa, varmaan halukkaita kodin tarjoajia löytyy lintu-ihmisten joukosta

Tähti & avaruusteemaiset jutut... Juu, oli joskus ihanat, ei ole enää. Mulla oli joskus makuuhuoneessa tällainen teema.
On mobilea, verhoa, kynttilänjalkaa.
Tummaa sinistä ja kultaa, kaikenlaista härpäkettä.
Nämä saa lähteä.
Paitsi yksi pelle-hahmo. Äiti toi sen Italiasta 1986. Sen pidän...Ehkä...

Kynttilänjalat, tuikku-systeemit.
Huoh.
Tykkäisin poltella enemmän kynttilöitä, mut lintujen takia ei voi.
Näitä voisi oikeasti laittaa pois vielä. Kävin näitä läpi kesällä ja syksyllä, mutta en hakenut vintistä sinne haudattuja. Paljon vielä varmaan lähtee, jos vain muutaman jättää jäljelle.

...Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle...

Mutta miksi näistä on sitten niin vaikea luopua?

Vaihtelen sisustusta, verhoja, koristeita, mattoja, tyynyjä jne. aika usein.
Joskus herää into johonkin väriin, välillä toiseen.
Minulla on laatikollinen Japani-aiheisia juttuja; Intialaisia on vähän esillä ja vähän vintissä.
On vähän Shabby chiciä, vähän maalaistaloa ...listaa voisi jatkaa.
Minimalistia minusta koskaan tuskin tulee, mutta kyllä aika tekee tehtävänsä; ihminen muuttuu ja mieltymykset myös. Moni kiva esine on hukkunut kaaokseen, jos niitä olisi vähemmän, ne näkyisivät paremmin.

Viime syksynä innostuin syys-koristeista, mistä jostain syystä ei myydä paljon Suomessa.
Ihmettelin, että miksi kesäkoristeiden jälkeen kauppoihin tulee joulu jo syyskuussa.
Outoa.
Lyhtyjä myydään ja kynttilöitä, mutta ei oikein muuta, mutta eihän noita llyhtyjäkään kotiin hirveän montaa mahdu.
Minä sitten kolusin kirppareita, Euro-kauppoja, vanhoja korise-esinevarastoja sekä joulukoristeita ja sain aikaseksi jotain...


Tämä pääsee varmaan muuhun tehtävään tämä hyllykkö...


Tuon hauskan syksy-kassin sain Lontoosta tuliaisiksi





Joulukoristeina myydyt linnut pääsivät esiin jo syksyllä



Miten kaikki koriste-esineet saisi jotenkin järkevästi?
Haaveissa on kaappi, missä voisi käydä ns. ostoksilla, missä kaikki perus-sisustustavara olisi jotenkin esillä, jotta näkisi helposti, mitä on.
Mutta ensin ne pitäis tuoda kaikki vintistä alas, avata laatikot ja koota ne yhteen.
Ottaa jokainen tavara käteen ja miettiä, tuottaako se vielä iloa.
Aionko käyttää sitä vielä? Sopiiko se muuhun sisustukseen? 
Sitten kun jäävän tavaran määrä on selvillä, pitää vasta miettiä niiden säilytystä.

Joulukoristeet voisivat olla sitten vintissä omissa oloissaan tammikuusta marraskuuhun,
kun voisi noilla muilla ilostuttaa itseään loppuvuoden. Niitä minä en nyt edes ajattele marittavani.
Niitä on aika lailla täydellinen määrä nyt. Moni toteasi varmasti, että niitä on ihan liikaa, mutta... Minulla on sininen jouluni, enkä siitä hössöttämisestä edes halua luopua.
Se tuottaa mulle niin paljon iloa ja vintissä on oikeasti niille ihan reilusti tilaa.

Lapsuuden kotini oli täynnä koriste-esineitä. Olen itsekin pitänyt niitä joka paikassa ja tyhjä seinä on ollut aikaisemmin ahdistuksen paikka. Nyt kuvatkin täysistä seinistä ja pöytätasoista ahdistaa. Leikin pinterestissä ja saatoin löytää nykyisen sisustusmakuni: Modern Eclectic. 
Periaatteessa eklektistä; eri tyylejä sekoittaen, mutta enemmän minimalismiin menevä. Ei koko seinällistä tauluja vaan jokunen. Yksi iso ja pari pientä, ei enempää. Ei hylly täynnä kirjoja ja esineitä, vaan tyhjää välissä -pikkutavarahyllyäkin mietin. 
Sen nykyaikaisen sohvan kanssa voi laittaa intialaisen kaapin, makkarin eripari-tuolit (50-luvun jäljitelmä rokokoo ja metallinen, ruostunut industrial -jätelavalöytö) sopii ihan hyvin aidon antiikkikaapin kanssa. 
50-luvun kalusteet ovat alkaneet viehättää minua. Hauskaa on se, että mulla olisi aito 50-luvun kirjahylly vintissä. Että pitäisikö vaihtaa - viedä kapeat kirjahyllyt vinttiin ja tuoda toinen puoli tuosta alas. Hmm... 
Noh, kesä aikaa miettiä. Kuitenkin kirjahyllyt, mitkä mulla on kotona, estää pikkuisen lintupölyä - ja niiden aiheuttajia änkeämästä kirjoja syömään. Selviäisinköhän yhdellä hyllyllä? Jos selviäisin, tyhjään paikkaan saattaisi mahtua nojatuoli. Haluaisin nojatuolin, jonkun erikoisen näköisen... tai sitten vanhan nahkaisen, miksi niitä nyt sanotaan, tuopakkatuolin. Siro tuoli kyllä mahtuisi... Pestävähän sen pitää kuitenkin olla, menee muuten huonoksi meillä saman tien - linnut lentävät ja kakkaavat. Sitä on joka paikassa, katossakin. 
Tämä saa olla sellainen haave, että toteutetaan jos mahtuu - eikä sillä mikään kiire ole, sitä täydellistä yksilöä voi etsiä sitten ihan rauhassa.

Värit... Niistä piti vielä kirjoittaa. Ajattelin jo haluavani valkoisia seiniä, mutta ei ei ei.
En halua. Itseasiassa pidän tosi paljon nykyisistä väreistä. Olohuone pitää maalata, se saa seiniinstä aavistuksen lämpöisemmän vaalean keltaisen sävyn kuin nykyinen on. Ja pestävää maalia. Pakko. Keittiön vihreästä tulee huomattavasti tummempi, ehkä hiukan siniseen menevä. Eteisen oranssista tykkään niin paljon, että siellä ei tarvitse mahdollisesti kuin pikkuisen korjata raksa-jälkiä samalla maalilla. 
Mutta makkari... se on minun musta aukkoni tällä hetkellä. Pidän kovsti sen vähän ruosteeseen taipuvasta punaisesta väristä, mutta pitäisikö sen olla ruosteisempi? Ja sinisestäkin olen haaveillut, pienenäkin minulla oli sininen oma huone.


Monet asiat ovat selkeytyneet KonMarin kautta. Erityisesti oman kodin visualisointia n helpottanut se, että olen ollut nyt pois sieltä; olen saanut etäisyyttä ja valmiuden isompiinkin muutoksiin.
Kaksi kuukautta aikaa päättää makuuhuoneen väri.
Mitä tehdään lattialle... se pitää päättää parin viikon sisällä.
...Kyllä sekin varmaan tässä välähtää mieleen... 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti